عوض كردن روغن و فيلتر ماشين به طور مرتب يكي از مهمترين وظايفي است كه دارنده خودرو مي تواند براي حركت مطلوب اتوموبيل خود انجام دهد. در طول زمان روغن ماشين تجزيه و فيلتر توسط آلاينده ها مسدود مي شود. با توجه به ميزان رانندگي و نوع ماشين هر 3 ماه يكبار يا هر 5000 كيلومتر بسته به نوع روغن مصرفي، بايد فيلتر و روغن ماشين تعويض شود. خوشبختانه انجام اينكار بسيار آسان و كم خرج است. اين مقاله به شما كمك مي كند كه ياد بگيريد چگونه اينكار را انجام دهيد
چگونه روغن ماشين را عوض كنيم؟
گام هاي مقاله
وقتي زير ماشين هستيد ديگر وقت اين نيست كه چيزي را كه فراموش كرده ايد، برويد و پيدا كنيد. بهتر است همه ي وسايل دم دست باشند. (توجه: هنگام كار، مراقب موتور داغ ماشين باشيد.)
- جك
- ظرف مخصوص كشيدن روغن يا يك ظرف تشت مانند براي روغن
- دستكش لاستيكي
- آچار بكس
- پيچ گوشتي
- آچار فيلتر
- قيف
- فيلتر روغن نو
- روغن جديد به ميزان مناسب
به ويزكوزيتي (viscosity) يا ميزان چسبناكي روغن در دفترچه دقت كنيد. معمولا جايگاه هاي تعويض روغن با توجه به نوع و مدل ماشين مي توانند شما را رهنمايي كنند.
هنگام خريد آچار مطمئن شويد كه به فيلتر شما بخورد. آچار هاي فيلتر بندي يا زنجيري هم مي توانيد تهيه كنيد اما استفاده از آنها كمي دردسر دارد.
صبر كنيد تا ماشين كمي خنك شود اما اجازه ندهيد موتور كاملا سرد شود.
جك خود ماشين براي اين كار مناسب و مطمئن نيست، بهتر است يك جك قوي از نوع سوسماري تهيه كنيد و در كناره ها هم سه پايه مخصوص براي ايمني بيشتر استفاده كنيد.
در مدل هاي جديد تر ماشين براي حفاظت از قطعات و آيرودايناميك بيشتر جهت مصرف سوخت كمتر كاور و پوششي پلاستيكي قرار گرفته كه بايد انرا باز كنيد. بعضي مدل ها براي تعويض و دسترسي آسانتر فيلتر و روغن حفره هايي روي پوشش تعبيه كرده اند كه ديگر نيازي به باز كردن كاور نيست.
در بعضي مدلها فيلتر ماشين در بالا قرار گرفته است. اگر فاصله بين محل پيچ تخليه از فيلتر زياد باشد بايد دو ظرف جداگانه در زير هر حفره قرار گيرد يا اينكه ظرف تخليه روغنتان بزرگتر باشد. به هرحال بهتر است ظرف تخليه روغن بزرگ باشد چون روغن دقيقا از زير حفره خارج نمي شود و ممكن است به هر طرف منحرف شود.
انجام اين كار به خارج شدن راحت تر روغن كمك مي كند.
اندازه پيچ تخليه ممكن است متفاوت باشد به همين خاطر 2 يا 3 آچار در رنج 10 تا 17 ميليمتري با خود همراه داشته باشيد. پيچ را به آرامي باز كنيد و دستتان را با فاصله از پيچ نگه داريد، روغن گرم خيلي سريع بيرون مي ريزد. اين همان دليلي است كه باعث مي شود روغن ماشين را وقتي كه خيلي گرم و داغ است خارج نكنيد. هنگامي كه روغن دارد خارج مي شود پيچ تخليه را بازرسي كنيد و ببينيد كه واشر آن خراب نشده باشد. ممكن است واشر به بدنه مخزن روغن چسبيده باشد.
اگر از آچار بكس براي بستن پيچ استفاده كنيد، پيچ كاملا به طور مناسب بسته خواهد شد و نيازي به چكش زدن براي محكمتر شدن نيست. فقط با تمام زوري كه داريد با استفاده از آچار بكس پيچ را محكم ببنديد.
اين كار را مي توانيد در صورت داشتن ظرف مناسب همزمان با خارج كردن روغن نيز انجام دهيد. ابتدا باز كردن فيلتر نياز به زور زيادي دارد اما همينكه از جاي خود خارج شد و روغن به دهانه آمد باز كردن راحت مي شود و مي توانيد از دست براي ادامه ي باز كردن فيلتر استفاده كنيد. بر خلاف باز كردن پيچ تخليه روغن، احتمال كثيف كاري در اين مرحله زياد است. تعدادي دستمال حوله اي به همراه داشته باشيد. بعد از باز كردن فيلتر يادتان باشد كه حتما روغن داخل فيلتر را خارج كنيد.( dalino )
مراقب باشيد كه اگر رينگ پلاستيكي دور فيلتر قديمي (هرچند كه به ندرت اتفاق مي افتد)، به محل اتصال نچسبيده باشد و آنرا خارج كنيد. در غير اين صورت اجازه نمي دهد كه روغن جديد به خارج پمپ شود و به موتور صدمه مي زند.
با ملايمت فيلتر را در محل بچرخانيد تا حلقه لاستيكي با حفره ي اتصال تماس برقرار كند. قبل از محكم كردن فيلتر با ماژيك يك علامت روي بدنه آن مي زنيم. به طور كلي از وقتي كه حلقه لاستيكي با محل تماس پيدا مي كند، بيش از 3 ربع ( سه- چهارم) دور تا يك دور كامل بيشتر نياز نيست كه فيلتر در محل خودش محكم شود. براي اطمينان بيشتر از مقدار مناسب مي توانيد از جايي كه فيلتر را خريداري مي كنيد راهنمايي بگيريد. در اين جا بدون هيچ ابزار خاصي فيلتر سه چهارم دور براي محكم شدن پيچيده شده است. نيازي به استفاده از آچار فيلتر نيست مگر اينكه با دست به راحتي قادر به انجام اين كار نباشيد.( تعويض روغن )
به جاي استفاده از قيف مي توانيد يك بطري پلاستيكي را از نيمه ببريد و در دهانه ي محل ريختن روغن قرار دهيد. كمي كمتر از مقدار پيشنهادي روغن بريزيد و كمي را براي بعد نگه داريد.
براي 30 ثانيه موتور را روشن نگه داريد تا روغن جديد در موتور جريان پيدا كند. حالا ماشين را خاموش كنيد و زير ماشين را چك كنيد كه روغن چكه نكند. ماشين را از جك خارج كنيد.
از آنجايي كه كمي كمتر از معمول روغن ريخته بوديم، مي توانيم روغن بيشتري بريزيم و ميله ي سنجش روغن را چك كنيم. بايد روغن به حفره ي دوم يا خط نشان رسيده باشد.
روغن قديمي را در محل مناسبي از ظرف ها خارج كنيد. جايگاه هاي تعويض روغن معمولا بدون گرفتن هزينه روغن را از شما دريافت مي كنند.
-
براي جلوگيري از ريختن روغن روي دست، هنگام باز كردن پيچ تخليه روغن، پيچ را هنگام باز كردن به داخل فشار دهيد كه روغن بيرون نريزد و هنگامي كه كامل باز شد به يكباره پيچ را بيرون بكشيد. براي اطمينان بيشتر هنگام باز كردن پيچ، يك تكه پارچه دور دستتان ببنديد.
-
هنگام خارج كردن فيلتر قديمي يك كيسه پلاستيك دور آن بپيچيد تا روغن روي دستتان نريزد.
-
روغن قديمي را به هيچ وجه روي زمين، جوي ها و رود ها نريزيد كه باعث آلودگي شديد مي شود.
-
براي استفاده از جك، محل مناسب جك زدن را در دفترچه اتوموبيل مطالعه كنيد. در غير اين صورت مي تواند به قطعات ماشين و بدنه صدمه بزند.
-
محل ريختن روغن موتور را با محل ريختن روغن گيربكس اشتباه نگيريد. در صورت اشتباه گيربكس به طور جدي صدمه مي بيند.
-
فيلتر را بيش از اندازه سفت نكنيد. به دستور روش كارخانه توجه كنيد.( تعويض روغن در محل )