8خطايي كه سرمايه گزاران تازه كار انجام ميدهند

۲۶ بازديد

 بسياري از ما به دنبال آزادي مالي هستيم و مي خواهيم پول را به نحوي به كار اندازيم كه سود حاصل از آن باعث پيشرفت شود و هم زمان ميزان كار و زحمت روزانه نيز كاهش يابد.

 
اين روش كه به توليد ثروت خواهد انجاميد، آرزوي اغلب افراد است. آن ها مي خواهند با سرمايه گذاري نيازهاي خود را برطرف كنند و زمان بيشتري براي استفاده از زندگي در اختيار داشته باشند. با اين روش نه تنها فشار كار روزانه به امور لذت بخشي چون آموختن و تفريح منتقل مي شود، بلكه با سود حاصل از سرمايه گذاري مي توان به ديگران نيز بيشتر كمك كرد.
 
بااين حال تعداد اندكي از ما به درستي از چند و چون سرمايه گذاري و قواعد حاكم بر آن آگاهي داريم. سرمايه گذاران تازه كار به سبب تجربه و دانش اندك، از خطرات پيش رو در فرايندهاي سرمايه گذاري اطلاع ندارند. آن ها نمي دانند كه ممكن است با اشتباهي كوچك بخش عمده پول خود را از دست داده و حاصل سال هاي تلاش را بر باد دهند. به همين جهت، آموختن اصول و قواعد سرمايه گذاري در كنار خطرات و خطاهاي رايج در آن، براي پيمودن مسير موفقيت ضروري است.

در ادامه برخي از مهم ترين خطاهاي سرمايه گذاري را به شما معرفي خواهيم كرد. اين خطاها بسيار رايج هستند و به سرمايه تعداد زيادي از افراد آسيب رسانده اند. از اين رو پرهيز از آن ها باعث افزايش سرعت پيشرفت و كاستن از خطرات پيش رو خواهدشد.

8 خطايي كه سرمايه گذاران تازه كار انجام مي دهند

سرمايه گذاري را با قمار يا سفته بازي اشتباه نگيريد

تخصيص سرمايه به كالاهاي خاص و مديريت آن ها فرايند كاملا علمي است كه براساس قواعد واقعي جريان پيدا مي كند. درست است كه ميزاني از ريسك در هر سرمايه گذاري وجود دارد، اما اين ريسك ها به معناي تصادفي بودن امور نيست. هيچ يك از چهره هاي موفق در بازار سرمايه براساس شانس و اقبال پيشرفت نكرده اند؛ از اين رو اگر به سرمايه گذاري مانند خريد بليط بخت آزمايي نگاه كنيد، احتمالا زيان خالص نصيبتان خواهدشد. درواقع سرمايه گذاري به معناي تصميم گيري درستي است كه بتواند براساس دلايل توجيه شود و  در طول زمان و با تغيير شرايط اصلاح پذير باشد.

تحقيق و بررسي را فراموش نكنيد

بررسي قبلي به شما كمك خواهدكرد تا كالاها و ابزارهاي سرمايه گذاري را بهتر بشناسيد و در زمان تصميم گيري دقيق تر عمل كنيد. براي مثال، اگر قصد ورود به بازار سهام را داريد، بهتر است پيش از خريد يك سهم وضعيت كلي بازار، صنعت مورد نظر و شركت خاص را بررسي كنيد. اگر اطلاعات مالي شما كافي است، مي توانيد صورت هاي مالي را بررسي كرده و چشم انداز شركت را محك بزنيد. سعي كنيد چشم انداز كاملي از وضعيت شركت مورد نظر به دست آوريد و براساس استنباط و تحليل خود عمل كنيد. اگر تخصص مالي شما براي چنين بررسي هايي كافي نيست، از مشاوره افراد امين و قابل اعتماد استفاده نماييد.

عامل زمان را همواره مدنظر داشته باشيد

اگر هدف شما از سرمايه گذاري خريد يك خانه مناسب است، بايد ديدگاهي بلندمدت يا ميان مدت نبت به سرمايه گذاري خود داشته باشيد. به اين معنا كه بازه زماني مورد انتظار را براي كسب سود در فواصل چندساله تنظيم كنيد. اين عامل زماني در اغلب موارد ناديده گرفته مي شود، نقش سرنوشت ساي در كسب سود ايفا مي كند؛ زيرا انتخاب كالاي سرمايه اي مناسب به طور جدي به اين بستگي دارد كه شما در چه مدت نيازمند كسب سود مورد انتظاريد. بهتر است هميشه بلندمدت سرمايه گذاري كنيد و از تصميمات شتاب زده و كوتاه مدت بپرهيزيد.

8 خطايي كه سرمايه گذاران تازه كار انجام مي دهند

احتمال سود به معناي ريسك است

هر وقت در برسي هاي خود به يك ابزار سرمايه اي مناسب برخورديد و با انتظار سودي خاص به خريد آن اقدام كرديد، به ياد داشته باشيد كه سود انتظاري همواره با ميزان خاصي از ريسك زيان همراه است. اگر اين عامل را به ياد نداشته باشيد، ممكن است در پايان كار دچار حسرت و پشيماني شويد.

به طور معمول، سرمايه گذاري هاي پرسودتر با درجه بالاتري از ريسك همراه است. مثلا خريد سهامي كه براساس تحليل و بررسي در كوتاه مدت سودآور است، درجه قابل توجهي ريسك زيان دارد؛ در حالي كه سهم هاي بزرگ تري كه سود آن ها در بلندمدت محقق مي شود، با ريسك كمتري همراه اند.

سطح ريسك پذيري خود را بانوع سرمايه گذاري هماهنگ كنيد

اگر از لحاظ جسماني و رواني تحمل پذيرش ريسك را نداريد، شايد بهتر باشد از سرمايه گذاري هاي كم ريسك استفاده كنيد؛ در صورتي كه اين توان را داريد، مي توانيد به گزينه هاي پرريسك هم فكر كنيد.به ياد داشته باشيد كه ريسك پذيري شما ارتباطي مستقيم با سود انتظاري دارد. به اين معنا كه اگر طالب ريسك متري باشيد، بايد سود كمتري را هم هدف قرار دهيد. افتادن در دام سودهاي بالا براي افراد ريسك گريز بسيار دشوار و آسيب زاست. اين افراد از يك سهم كوتاه مدت با كالاي پرخطر، سود خوب و بدون زيان انتظار دارند؛ در حالي كه چنين انتظاري از پايه نادرست است.

تمام تخم مرغ هاي خود را در يك سبد قرار ندهيد

تنوع سبد سرمايه نيز از جمله رشو هاي موثر در كنترل ريسك و افزايش سودآوري است. در هر بازار، معمولا ابزارهاي گوناگون در خلاف جهت يكديگر حركت مي كنند و در مقاطع مختلف مورد توجه قرار مي گيرند. از اين رو اگر بتوانيد سرمايه را هوشمندانه تقسيم كنيد، بيشترين ميزان سود را نصيب خود خواهيد كرد. البته ايجاد تعادل ميان ريسك و سود در سبدها، فرايندي نسبتا تخصصي است كه در صورت نياز بايد از مشاوران كمك بگيريد.
 
8 خطايي كه سرمايه گذاران تازه كار انجام مي دهند

ارزان بودن به معناي بهتر بودن نيست

اين قاعده كه در بسايري از امور زندگي شخصي نيز صادق است، در سرمايه گذاري نقش بسيار جدي ايفا مي كند. ارزان بودن يك كالا يا سهم هرگز به معناي بهتر بودن آن نيست. براي مثال، ممكن است قيمت يك سهم با نزول مواجه شود و شا بتوانيد آن را در قيمت هاي پايين خريداري كنيد. اما اين پايين بودن دليل بر خوبي و سودآوري سهم نخواهدبود. هميشه سعي كنيد با توجه به تحليل و بررسي قبلي اقدام كنيد و به ارزاني و گراني سهم اهميت ندهيد.

نگراني ها و ترس ها را كنترل كنيد

سرمايه گذار، نيازمند روحيه بالاو روان نيرومند است تا از پس عوام عقلاني و تحليلي برآيد. بايد بتوانيد بر احساسات خود غلبه كنيد و در هنگام سختي قوي بمانيد. بسيار ديده شده است كه سرمايه گذاران در هنگام نزول بازار هراسان شده و سرمايه خود را نقد كرده اند؛ در حالي كه با گذشت اندكي زمان، شرايط بهبود يافته و زيان مطلق نصيب سرمايه گذاران نگران شده است. گاهي نيز پيش آمده است كه سرمايه گذار بيهود اميدوار مانده و هر روز بر ميزان زيان او افزوده شده است. بهتر است آرامش خود را هميشه حفظ و صرفا براساس تحليل و استراتژي از پيش تعيين شده حركت كنيد.
http://borotoocar.ir/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.