كشف استعدادها بعد از اين دو مرحله

۱۴ بازديد

 اگر همين الان از شما بخواهند كه فهرستي از مهارت هاي خود را نام ببريد، پاسخ شما احتمالا اين است كه "نمي دانم چه مهارت هايي دارم" يا "مهارت هاي زيادي ندارم."

 اگر همين الان از شما بخواهند كه فهرستي از مهارت هاي خود را نام ببريد، پاسخ شما احتمالا اين است كه "نمي دانم چه مهارت هايي دارم" يا "مهارت هاي زيادي ندارم."

پاسخ اول موقعي شنيده مي شود كه هرگز در خصوص اين پرسش فكر نكرده ايد. پاسخ دوم هم از انسان بودن شما منشا مي گيرد. ما انسان ها معمولا در درك مهارت هاي خود به عنوان مهارت مشكل داريم و معمولا مهارت هاي خود را مهارت نمي دانيم و فقط به چشم يكسري فعاليت هايي كه قادر به انجام آن هستيم مي نگريم.

خب، پس اولين قدم اين است كه بتوانيد مهارت هاي خود را بشناسيد. با تهيه فهرست مهارت ها، شما مي توانيد به نقاطي كه بايد بيشتر مورد پرورش قرار گيرند دست يابيد، با كمبودهاي مهارتي خود آشنا شويد و مهارت هايي كه در حال حاضر در سطحي مطلوب قرار دارند را نيز شناسايي كنيد.

در اين مسير دو مرحله را بايد پشت سر بگذاريد.

1. ايده هايتان را يادداشت كنيد.

2. به دنبال الگوهاي موجود بگرديد.

مرحله 1: ايده هايتان را يادداشت كنيد

نگران جمله ها و كلمات نباشيد. فقط ايده هايتان را روي كاغذ بياوريد.
 
با اين روش دو مرحله اي، استعدادهاي واقعي خود را كشف كنيد

مرحله اول به كميت مربوط مي شود. تا جايي كه مي توانيد تعداد مهارت ها و ايده هاي بيشتري را يادداشت كنيد. نيازي به ويرايش نيست. در اين مرحله تعداد ايده ها بسيار مهم است. مي توانيد با استفاده از پرسش هاي زير مهارت هاي خود را بهتر شناسايي كنيد:

در انجام چه كاري خوب هستيد؟

فروتني را كنار بگذاريد. در انجام چه كاري خوب هستيد؟ آيا پيشنهادات شما در حوزه بازاريابي قابل توجه هستند؟ آيا در تنظيم بودجه از ديگران بهتر عمل مي كنيد؟ براي تهيه فهرست مهارت هايتان به عقب بازگرديد و همه سوابق كاري خود را در نظر بگيريد. حتي اگر زماني مسئوليت توزيع روزنامه هاي مشتركان را به عهده داشته ايد مي توانيد به مهارت "وقت شناسي" اشاره كنيد.

در انجام چه كاري بطور ذاتي خوب هستيد؟

اگر فكر مي كنيد كه همه قادر به انجام كارهايي كه شما انجام مي دهيد هستند، در اشتباهيد. مهماني هاي شام بي عيب و نقصي كه شما مي توانيد برگزار كنيد از مهارت برنامه ريزي و برقراري ارتباط با ديگران خبر مي دهد كه در هر كسي يافت نمي شود. گرچه مكن است اين كار به نظر ساده بيايد ولي يك مهارت است. آيا مي توانيد وسايل يك سفر ده روزه را در يك چمدان كوچك جا دهيد؟ اين هم يك مهارت ديگر. هيچ كاري را دست كم نگيريد و از قلم نياندازيد.

مرحله 2: به دنبال الگوهاي موجود بگرديد

حالا كه مهارت هاي خود را روي كاغذ آورده ايد، مي توانيد متوجه نكته اي شويد: بعضي از اين مهارت ها با هم در ارتباط هستند.

مهارت ها را به بهترين نحو ممكن در گروه هاي مشخصي قرار دهيد. مثلا شايد گروه بندي شما بدين شكل باشد: "مهارت هايي كه از انجام آن لذت مي برم" ، "مهارت هايي كه بيشترين درآمد را از آنها كسب مي كنم" ، مهارت هايي كه بايد بهبود يابند" و يا "مهارت هايي كه مدتهاست مورد استفاده قرار نداده ام".

اگر نتوانستيد بار اول به گروه بندي جالبي دست يابيد، دلسرد نشويد. آنقدر به اين تمرين ادامه دهيد تا بتوانيد به بهترين نحو ممكن مهارت هاي خود را گروه بندي كنيد.

فهرست خود از مهارت هايتان را در محلي قرار دهيد كه در طول روز بتوانيد نگاهي به آن بياندازيد و اگر مورد ديگري به ذهن تان رسيد به آن اضافه كنيد. ترس از رويارويي با حقيقت مي تواند مانع مراجعه شما به اين فهرست شود، اما سعي كنيد با قرار دادن اين فهرست در محلي كه به سادگي در ديد شما باشد بر ترس خود غلبه كنيد.

ممكن است به نظر عده اي، يادداشت يك ايده يا مهارت بر روي يك كاغذ و سعي در ارتقا آن عجيب و احمقانه بيايد، اما اهميت ندهيد. به خاطر داشته باشيد كه براي تهيه فهرست خود مي توانيد از اپليكيشن هاي موجود بر روي اسمارت فون خود استفاده كنيد، ولي تاثيري كه نوشتن روي كاغذ مي تواند به همراه داشته باشد با استفاده از اپليكيشن هاي موبايل قابل قياس نيست.
 
 با اين روش دو مرحله اي، استعدادهاي واقعي خود را كشف كنيد

هدف از كشف الگوها اين است كه شناخت شما از مهارت هايي كه دارا مي باشيد شفاف تر گردد. اگر بعنوان مثال ده مهارت را در فهرست خود ذكر كرده باشيد و نه مورد در گروه "مهارت هايي كه در شغل فعلي خود استفاده نمي كنم" قرار گيرند، بايد فكري براي اين موضوع بكنيد. شايد بايد به فكر شغل جديدي باشيد كه از مهارت هاي بيشتري در آن استفاده كنيد، يا شايد بايد تلاش كنيد از مهارت هاي بيشتري در شغل فعلي خود بهره بريد و يا مهارت هايي را بياموزيد كه در شغل فعلي كاربرد دارند.

حالا اگر نتوانستيد مهارتي را در فهرست خود ذكر كنيد، وقتش رسيده كه به يكي از دوستان خود تلفن بزنيد و از او بخواهيد كه تعدادي از مهارت هاي شما را نام ببرد.

هدف از تهيه فهرستي از مهارت ها ايجاد اميد و آگاهي است.

منظور از هدف اول بسيار آسان و روشن است: تكرار مكررات نيازمند اميد زيادي است. در آغاز اين روند، ممكن است به سادگي دلسرد شويد و تصور كنيد كه از مهارت هاي زيادي برخوردار نيستيد، پس براي ادامه راه به اميد نياز داريد.

و هدف دوم، آگاهي، قرار است شما ر انسبت به مهارت هاي جديدي كه احتمالا مورد نياز شما هستند آگاه سازد. چه بخواهيد در شغل فعلي خود پيشرفت كنيد و يا به دنبال كار جديدي باشيد، احتمال دارد به مهارت هاي جديدي نياز داشته باشيد.

مشاهده مهارت هايي كه دارا مي باشيد به صورت مكتوب شما را نسبت به آن مهارت هايي كه دارا نمي باشيد آگاه مي سازد و به شما انگيزه مي دهد كه براي پيشرفت در كار خود يا تصدي شغلي بهتر به يادگيري آن مهارت ها بپردازيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.