در مقالات مرتبط با سئو و طراحي سايت در اينترنت توجه زيادي به توليد محتوا از نوع با كيفيت ميشود. ولي واقعا معيار كيفيت يك محتوا چيست؟ و چگونه ميتوان موضوعات مناسب را انتخاب نمود؟
بسياري از سايت هاي اينترنتي با مشكل نبود موضوع براي توليد محتوا مواجه هستند و نميتوانند مطالب مفيدي را در زمينه كاري خود براي ارائه پيدا كنند. بطور قطع ميتوان گفت كه هيچ شركت يا سايتي وجود ندارد كه نتواند در زمينه توليد محتواي مرتبط با كار خود فعاليت كند؛ زيرا اگر واقعا هيچ اطلاعات و موضوعاتي پيرامون زمينه كاري شما وجود ندارد چگونه ميتواند براي شما درآمدزايي داشته باشد؟
بطور حتم مهمترين معيار براي كيفيت محتوا؛ رضايت كاربران سايت و معرفي شما به ديگران است.
روش هاي توليد محتوا
در اين مقاله قصد داريم تا دو نكته اصلي در توليد محتواي با كيفيت را بصورت دقيق و با ذكر مثال بررسي كنيم، پيشنهاد ميكنم كه اين مقاله را با دقت بيشتري مطالعه كرده و سعي كنيد در پايان مثال هاي بيشتري از آنچه در سايت هاي موفق اينترنتي ديده ايد پيدا كنيد.
انتخاب موضوع مناسب
قبل از هرچيز بايد تسلط كافي در زمينه كاري خود داشته باشيد و مطالعات روزانه خود را در سطح اينترنت يا كتاب افزايش دهيد. همه آن چيزي كه شما در زمينه كاري خود ميدانيد و تجربه كرده ايد ميتواند براي ديگران ارزشمند باشد، هرچقدر اين نكات ظريف تر و دقيق تر باشند مخاطبين مناسب تري نيز خواهند داشت.
بطور مثال اگر شما سايت فروشگاه لوازم الكترونيكي داشته باشيد اطلاعات زيادي براي ارائه به مخاطبين خواهيد داشت كه عموما از اينترنت و سايت هاي توليد كننده خارجي بدست مي آيد. ولي اگر فروشگاه شما در زمينه فروش كيف و كمربند چرم باشد چطور؟ آيا ميتوانيد اطلاعات مناسبي بر روي اينترنت پيدا كنيد؟ خير. در چنين شرايطي شناخت دقيق از زمينه كاري و تجربيات شما بسيار ارزشمند خواهد بود. مقالاتي مانند “تشخيص چرم طبيعي از مصنوعي”، “نحوه و پروسه توليد چرم” يا مواردي شبيه اين ميتوانند مخاطبان محدود ولي مرتبط و مناسبي را به سايت شما جذب كنند.
هرچقدر كار توليد محتوا در زمينه كاري شما سخت تر باشد براي شما بهتر است! زيرا رقباي كمتري خواهيد داشت. محتواي عمومي براحتي در اينترنت قابل دسترسي بوده و منابع زيادي براي دريافت آن وجود دارد. راه ايجاد تفاوت در اينترنت ارائه محتواي تخصصي و ارزشمند است.
تا همين چند صد سال پيش “مهندس” واژه اي مستقل و معنادار بود، ولي با گسترش علوم، شاخه هاي جديدي به آن اضافه شد تا جاييكه اگر از كسي بپرسيد رشته تحصيلي تو چيست و بگويد مهندسي بنظر بي معني ميرسد و در سوال بعدي حتما ميپرسيد چه رشته اي؟ همين مسئله را ميتوان به سايت هاي اينترنتي تعميم داد.
اگر سال 85 تا 89 شما يك سايت دانلود داشتيد همه ميدانستند كه دقيقا چه كاري انجام ميدهيد ولي امروز اگر بگوييد كه من سايت دانلود دارم حتما در مسير اشتباهي قرار گرفته ايد! به مرور زمان عبارت “سايت دانلود” به “سايت دانلود فيلم” يا “سايت دانلود نرم افزار” تبديل شد و امروز حتي رقابت در عباراتي مانند “سايت دانلود فيلم كلاسيك” يا “سايت دانلود نرم افزار موبايل” نيز دشوار شده است. اين روند به همين شكل ادامه خواهد داشت و در صورتي موفق خواهيد بود كه در توليد محتواي با كيفيت يك قدم جلوتر از بقيه باشيد.