باغباني جسم و روانتان را ميسازد

۲۲ بازديد

خسته و بي‌حوصله در تخت دراز كشيده‌ايد. انگيزه‌اي براي بيدار شدن از خواب نداريد. به اين دليل كه هيچ قرار تفريحي‌ نداريد...

براي مشاهده كل خبر روي ادامه مطلب كليك كنيد

وب سايت همشهري شش و هفت - سها دادمند: خسته و بي‌حوصله در تخت دراز كشيده‌ايد. انگيزه‌اي براي بيدار شدن از خواب نداريد. به اين دليل كه هيچ قرار تفريحي‌ نداريد؛ نه جايي دعوت‌ شده‌ايد، نه مهمان داريد و نه اينكه براي چاي خوردن و چند قدم راه رفتن در پارك با دوستي قراري گذاشته‌ايد.
 
بنابراين ترجيح مي‌دهيد با همان ايده سنتي« روز تعطيل براي خواب و استراحت است» صبح را به ظهر سنجاق كنيد و بعد هم ناهاري بخوريد و غر بزنيد و روز را تمام كنيد! اما راه بهتري هم براي وقت‌گذراني مفيد در يك روز تعطيل وجود دارد؛ راهي كه هم روحيه‌تان را تغيير مي‌دهد و هم اينكه خودش نوعي ورزش تك‌نفره محسوب مي‌شود.
 
منظورم باغباني است. اصلا حالت دفاعي نگيريد؛ مي‌دانم اغلب ما در آپارتمان زنداني شده‌ايم، اما همان آپارتمان هم ايواني دارد و هم پنجره‌اي كه مي‌توانيد به راحتي از آن براي باغباني استفاده كنيد. اگر هم كه حياط كوچكي داريد كه نورعلي نور است. پس، به جاي منفي‌بافي در رختخواب، غر زدن و دور خودتان چرخيدن، از جا بلند شويد. دست و صورتي بشوييد و با اين صفحه براي يك ورزش- تفريح عالي آماده شويد. اين بار به بررسي تاثير حركت‌ها در حين باغباني روي اندام‌هاي مختلف بدن پرداخته‌ايم. در بخشي هم به چند گياه براي كاشتن و پرورش دادن اشاره كرده‎‌ايم.

باغباني، ورزشي براي بازسازي جسم وروان
 
‌ورزش اول، دمبل زدن

در حين باغباني، دست‌ها دائما در حالت خم و راست شدن و برداشتن اشياي مختلف از روي زمين است. برداشتن خاك، بيل زدن، برداشتن گلدان، جاگذاري گلدان‌ها، جابه جا كردن گلدان‌ها وباكس‌ها در اندازه‌هاي مختلف و... اين حركت‌ها همگي شبيه به حركت دمبل زدن است. به اين دليل كه در همه آنها، مخلوطي از حركت‌هاي كششي و استقامتي در دست ايجاد مي‌شود. به همين دليل هم بعد از باغباني احساس مي‌كنيد دست‌ها خسته شده‌اند. اگر اهل ورزش نباشيد اين حركت‌ها ممكن است با تورم دست هم همراه باشد كه دليل آن اصطلاحا خام بودن بدن است. بنابراين نگران نباشيد.

 ‌دقت كنيد:

 اشاره كرديم كه جابه‌جايي اشيا در طول باغباني، شكلي از حركت دمبل زدن در ورزش است. اما براي آنكه در حين انجام حركت‌ها به بدن آسيب نرسد،از بلند كردن اشيايي كه وزن آنها از تحمل دست و بدن شما بالاتر است، خودداري كنيد. براي مثال از بلند كردن گوني كود با وزن زياد يا گلدان بزرگي كه پر از خاك بوده و سنگين شده، پرهيز كنيد. اين حركت‌ها مي‌تواند به تاندون‌ها، عضله‌ها و اعصاب دست آسيب وارد كند. بنابراين فقط اشيايي را جابه ‌جا كنيد كه بدن شما توان جابه‌جايي آنها را دارد. در غير اين صورت حتما از ديگران كمك بگيريد.
 
‌ورزش دوم، كشش چمباتمه‌اي
 
به باغباني كردن‌تان دقت كنيد. وقتي به شكل چمباتمه‌اي روي زمين مي‌نشينيد و بعد در اين حالت، باغباني مي‌كنيد، انگار حركت‌هاي استقامتي- كششي چمباتمه‌اي انجام مي‌دهيد. در اين شرايط بيش از هر نقطه‌اي، كشش را در ناحيه شكم و پاها حس مي‌كنيد. اين نشان مي‌دهد در حين انجام اين حركت‌ها، ناحيه شكم و پاها در حال ورزش هستند.

دقت كنيد

 اگر دچار مشكل زانو درد هستيد، به مدت طولاني در اين حالت نمانيد. به اين دليل كه فشار زيادي به زانو وارد شده و عارضه شما را تشديد مي‌كند. هر چند دقيقه يك بار بلند شده و وضعيت‌تان را تغيير دهيد.
 
باغباني، ورزشي براي بازسازي جسم وروان
 

 
ورزش سوم، كشش كشاورزان

جالب است! اصلا حركت ورزشي براي نوعي از حركت كشاورزان نامگذاري شده است. اگر باغچه كوچكي داشته باشيد، حتما براي يك بار هم كه شده گوني خاك، كمپوست، چند كيسه نايلون حاوي گلدان يا وسايل باغباني را به دنبال خودتان كشيده‌ايد. در اين شرايط، كشش عضله‌هاي دست‌ را كاملا حس كرده‌ايد. به اين حركت، كشش كشاورزان گفته مي‌شود. البته كه در زمين‌هاي زراعي بزرگ، انجام اين حركت بيش از باغچه چند متري خانه است. اين كشش، به تقويت عضله‌هاي دست، شانه‌ها و پشت كمك مي‌كند.

دقت كنيد

 وزن كيسه‌ها نبايد از تحمل دست شما بيشتر باشد. درغير اين صورت به دست‌تان آسيب وارد مي‌شود. علاوه براينكه در حالت كشش وسايل نبايد ناگهان تغيير وضعيت بدهيد. به اين دليل كه حركت ناگهاني مي‌تواند به كمر آسيب برساند.
 
باغباني، ورزشي براي بازسازي جسم وروان
 

 
ورزش چهارم، حركت‌هاي ضربه‌اي

اين حركت بيشتر ويژه آنهايي است كه باغچه كوچكي دارند و آستين بالا مي‌زنند و كارهاي عمراني آنجا را انجام مي‌دهند، براي مثال، حصار كشيدن دور هر كرت، بيل زدن باغچه با كمك بيل‌هاي بزرگ ويژه باغباني. در اين شرايط، حركت دست با كمك چكش يا وسيله ديگري كه براي محكم كردن قطعات چوب دور هر كرت انجام مي‌شود، نوعي حركت ضربه‌اي محسوب مي‌شود. ايستادن، محكم كردن پا كنار لبه بيل و بيل زدن به قصد حفر گودال يا بيل‌زدن عميق، شكل ديگري از حركت ضربه‌اي يا كوبه‌اي است. اين حركت علاوه براينكه نياز به صرف كالري زيادي دارد، به تقويت عضله‌هاي دست، شانه و پشت كمك مي‌كند.

دقت كنيد

اگر دچار مشكلي در دست، شانه يا پشت هستيد يا پاها به ويژه زانوها، مشكلي دارند، نبايد اين حركت را انجام دهيد. به اين دليل كه باعث تشديد آسيب مي‌شود.
 
باغباني، ورزشي براي بازسازي جسم وروان
 

 
‌ورزش پنجم، شنا

اين حركت هم بيشتر ويژه آنهايي است كه باغچه‌ دارند. به اين دليل كه در حين رسيدگي به باغچه، به‌ويژه اگر بخشي از آن چمن باشد، بايد از دستگاه چمن‌زني استفاده كنند. اين دستگاه اگرچه به شكل خودكار، كار مي‌كند، اما نحوه ايستادن پشت دستگاه و حركت دادن آن شبيه به زماني است كه ورزش شنا انجام مي‌شود. در قديم كه از چمن‌زن دستي استفاده مي‌شد، ميزان كالري مصرفي در حين چمن‌زني تقريبا برابر با ورزش شنا بود. اين حركت به تقويت عضلات بالاي بدن شامل دست‌ها، شانه، قفسه سينه و پشت كمك مي‌كند. بيل زدن يا بيل زدن با بيلچه نيز به لحاظ حركت دست‌ها، قفسه سينه و پشت تقريبا تاثيري معادل شنا كردن دارد. به‌ويژه كه در اين حركت، دست‌ها مستقيما درگير هستند.

دقت كنيد

 اين حركت به دقت خاصي نياز ندارد.
 
باغباني، ورزشي براي بازسازي جسم وروان
 


‌ورزش ششم، آزادي ريه‌ها

يكي از مهم‌ترين تاثيرهاي ورزش، افزايش حجم تنفسي است. درواقع با ورزش، ظرفيت تنفسي افزايش يافته و به اين ترتيب دريافت اكسيژن و دفع دي‌اكسيد كربن بهتر انجام مي‌شود. باغباني به دليل تحرك همه‌جانبه‌اي كه در بدن ايجاد مي‌كند، به افزايش حجم تنفسي ريه‌ها كمك شاياني مي‌كند. به‌ويژه اينكه حركت‌ خم شدن و ايستادن در باغباني زياد است. اين حركت به طور خاص روي بهبود عملكرد ريه تاثير دارد. دليل آن هم تاثير اين حركت‌ها روي عضله‌ها و اندام‌هاي جا گرفته در قفسه سينه  و به طور خاص، ريه‌هاست.

دقت كنيد

 اگر دچار مشكلي تنفسي مانند آسم يا حساسيت هستيد، حتما از ماسك استفاده كنيد. به اين دليل كه مانع از ورود خاك يا هر عامل حساسيت‌زاي ديگر به ريه‌ها شويد.
 
 باغباني، ورزشي براي بازسازي جسم وروان

باغباني با روان‌تان بازي مي‌كند

جدا از تاثير ورزشي- فعاليتي باغباني، يكي ديگر از جنبه‌هاي مثبت باغباني، تاثير آن روي روان ماست. بسياري از متخصصان، باغباني را به عنوان راهي براي درمان افراد افسرده تجويز مي‌كنند. با اين اثرهاي مثبت آشنا شويد.

 ‌ترشح هورمون‌هاي مثبت:

به‌قدري در طول هفته استرس و اضطراب را به شكل‌هاي مختلف تجربه مي‌كنيم كه در پايان هفته حتما نياز به تخليه رواني داريم. يكي از اين راهكارها مي‌تواند باغباني باشد.به اين دليل كه باغباني باعث ترشح هورمون « اندورفين» در بدن مي‌شود. اين هورمون باعث ايجاد احساس آرامش در بدن مي‌شود. حس خوب، از وجود همين هورمون نشات مي‌گيرد.

 ‌انعطاف‌پذيري

 زندگي با گل و گياه باعث لطافت روح، افزايش انعطاف‌پذيري فرد و افزايش ظرفيت تفكر و تيزهوشي فرد مي‌شود.

آرامش

 هرچقدر هم كه مضطرب باشيد، وقتي پا به ايوان يا باغچه مي‌گذاريد يا فقط پرده را كنار مي‌زنيد و به تك گلداني كه پشت پنجره گذاشته‌ايد، نگاه مي‌كنيد، آرامش تمام وجودتان را دربرگرفته و اضطراب‌تان را از بين مي‌برد. رنگ سبز، قهوه‌اي و ديگر رنگ‌هاي بي‌نظير گل‌ها و گياهان دليل ديگري براي آرامش شماست. از عطر گل‌ها هم نبايد غافل شد. عطردرماني يكي ديگر از راهكارهاي درمان بيماران افسرده است.
 
باغباني، ورزشي براي بازسازي جسم وروان
 
خلاقيت

 در حين باغباني حتما به اين فكر مي‌كنيد كه گل‌ها را به چه شكل، با چه طيف رنگي و در كدام باكس يا گلدان بكاريد. علاوه براينكه به اين فكر مي‌كنيد كه اندازه گياهاني كه در كنار هم مي‌كاريد بايد به چه شكل باشد تا آفتاب لازم را دريافت كنند. همه اينها، باعث افزايش مهارت تفكر و خلاقيت شما خواهد شد.

 ‌احساس مسئوليت

 يكي از عواملي كه باعث مي‌شود از افكارمان فاصله گرفته و كمتر با افكار عمدتا منفي‌مان درگير شويم، احساس مسئوليت در قبال چيزي است. وقتي حس كنيد باغچه كوچك شما نياز به مراقبت، آبياري و نو شدن دارد، بيشتر به آن فكر كرده و اين حس مسئوليت افكار شما را به سوي يك حركت مثبت سوق خواهد داد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.