مهر طلاق از شناسنامه زنان مطلقه حذف مي‌شود؟/ عقد‌كرده‌ها نمي‌توانند ازدواج اول را پنهان كنند

۱۸ بازديد

رئيس كل دادگاه‌هاي عمومي و انقلاب قزوين لايحه حذف مهر طلاق از شناسنامه زنان مطلقه را مخالف حقوق عمومي دانست.

حجت‌الاسلام حسين كثيرلو در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوين با اشاره به صحبت‌هايي كه در خصوص لايحه حذف كلمه طلاق از شناسنامه خانم‌هاي مطلقه در مجلس و ديگر محافل مطرح مي‌شود، آن را ناسازگار با حقوق عمومي دانسته و اظهار داشت: قانون حذف عنوان طلاق از شناسنامه بانوان فقط براي دوشيزگاني قابل اجراست كه طلاق در دوران عقد آنها اتفاق افتاده و مسابقه رابطه زناشويي نداشته‌اند.

وي افزود: بايد تمام مسائل و ابعاد مرتبط با تصويب قانوني براي حذف كلمه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه با كارشناسان و متخصصان امر بررسي و نظرخواهي شود چراكه شناسنامه يك سند رسمي محسوب شده و مشخص‌كننده هويت هر فرد است.

رئيس دادگستري شهرستان قزوين تصويب قانون حذف كلمه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه را منتج به فريبكاري و تدليس در عقد و ازدواج دانست و يادآور شد كه فريبكاري از مصاديق حذف عقد نكاح در قانون است و بايد دانست با تصويب چنين قانوني دست افراد سودجو در اين زمينه باز خواهد شد.

كثيرلو ضمن اشاره به اتفاقات و فريبكاري‌هاي كه با وجود سخت‌گيري‌ها توسط افراد سودجو انجام مي‌شود خاطرنشان كرد: بي‌ترديد تصويب چنين قانوني و اجرايي كردن آن موجب باز گذاشتن دست افراد سودجو خواهد شد و در پي آن آسيب‌هاي زيادي براي دو طرف به دنبال دارد چراكه فريبكاري در ازدواج نتيجه‌اي جز به سامان نرسيدن نخواهد داشت.

اين مقام قضايي ضمن اشاره به قانوني كه در آن حذف واژه طلاق از شناسنامه افراد عقد كرده اجرا مي‌شود، عدم اعلام طلاق در دوران عقد به طرف مقابل را هم نوعي فريب‌كاري دانست كه حتي دادگاه نيز حكم به فسخ نكاح خواهد داد و دوشيزگان اين چنيني نيز از اين قانون نمي‌توانند براي كتمان حقيقت استفاده كنند.

وي يادآور شد: فريب و مخفي‌كاري، دروغ، كتمان و نگفتن حقايق بين زوجيني كه قصد ازدواج با يكديگر را دارند نبايد اتفاق بيفتد چراكه زوجين زندگي خود را برپايه واقعيت بايد بنا كنند نه دروغ و فريب و اين نكته‌اي است كه خانواده‌ها بايد به آن توجه داشته باشند.

رئيس كل دادگاه‌هاي عمومي و انقلاب قزوين توضيح داد: وجود مهري با عنوان طلاق بي‌ترديد مشكلي براي زندگي و ازدواج بعدي زنان مطلقه كه واقعيت‌ها را بيان مي‌كنند، ايجاد نخواهد كرد و آنها نيز مي‌توانند با افرادي كه شرايط برابري با خودشان دارند ازدواج كنند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.