همه چيز درباره آدامس

۳۵ بازديد

خيلي از افراد عادت دارند بعد از خوردن غذا يا به محض اينكه حس مي‌كنند دهان‌شان بوي بد مي‌دهد سراغ آدامس مي‌روند. اين گروه تنها خاصيت آدامس را در خوشبو كردن دهان‌شان مي‌دانند. حتما بعضي از شما هم با خودتان مي‌گوييد آدامس كه نه خاصيت دارد و نه ضرري به بدن مي‌رساند، پس چرا بايد فك‌تان را براي چنين چيزي خسته كنيد!

خيلي از افراد عادت دارند بعد از خوردن غذا يا به محض اينكه حس مي‌كنند دهان‌شان بوي بد مي‌دهد سراغ آدامس مي‌روند. اين گروه تنها خاصيت آدامس را در خوشبو كردن دهان‌شان مي‌دانند. حتما بعضي از شما هم با خودتان مي‌گوييد آدامس كه نه خاصيت دارد و نه ضرري به بدن مي‌رساند، پس چرا بايد فك‌تان را براي چنين چيزي خسته كنيد!
   
مجله سيب سبز: خيلي از افراد عادت دارند بعد از خوردن غذا يا به محض اينكه حس مي‌كنند دهان‌شان بوي بد مي‌دهد سراغ آدامس مي‌روند. اين گروه تنها خاصيت آدامس را در خوشبو كردن دهان‌شان مي‌دانند. حتما بعضي از شما هم  با خودتان مي‌گوييد آدامس كه نه خاصيت دارد و نه ضرري به بدن مي‌رساند، پس چرا بايد فك‌تان را براي چنين چيزي خسته كنيد!
 
خوب و بد آدامس جويدن
 
 
اما دقيقا اشتباه‌تان اينجاست كه نمي‌دانيد اين خوراكي به ظاهر بي‌خاصيت مي‌تواند در موارد زيادي مفيد باشد كه ازجمله آنها مي‌توان به تقويت حافظه كوتاه و البته بلندمدت، كمك به ترك سيگار و بالا بردن بازده فرد اشاره كرد. حالا همه اينها به كنار، جويدن آدامس حتي مي‌تواند زيبايي شما را تحت‌تاثير قرار دهد. البته مراقب باشيد حالا كه اين را شنيديد در جويدن آن زياده‌روي نكنيد چون حتما مي‌دانيد كه هرچيزي زيادش هم خوب نيست. 

ضدچروك خوراكي

يكي از خواص زيبايي جويدن آدامس اين است كه چروك صورت را باز مي‌كند و ديرتر به اين عارضه دچار مي‌شويد. شايد به نظرتان عجيب بيايد اما جويدن آدامس باعث حركت ماهيچه‌هاي از صورت مي‌شود كه در حالت عادي بي‌حركت هستند و فقط موقع غذا خوردن تكان مي‌خورند. حالا نكته احتياطي در اين مورد آن است كه مثل هر ماهيچه ديگري، اگر از ماهيچه‌هاي صورت هم زياد كار بكشيد فرسوده مي‌شوند و حتي ممكن است از كار بيفتند و باعث زياد شدن چروك‌ها شوند، بنابراين هيچ وقت فراموش نكنيد كه بين جويدن گاه و بيگاه آدامس و جويدن دائم آن تفاوت زيادي وجود دارد.

مراقب چروك بيش از حد باشيد!

همان‌طور كه گفته شد استفاده بيش از حد از آدامس مي‌تواند ماهيچه‌هاي صورت را اذيت كرده و حتي آنها را از كار بيندازد. درست است كه بسياري از متخصصان درباره خاصيت ضدچروك بودن آدامس با هم اختلاف‌نظر دارند اما برخي حتي به شدت معتقدند كه آدامس جويدن چروك‌هاي صورت را بيشتر  هم مي‌كند چون ماهيچه‌هاي دهان، حركات يكسان را مدام تكرار مي‌كنند و  اگر شما تمام طول روز به صورت عادت‌گونه آدامس بجويد اين در صورت شما تبديل به يك حركت ثابت شده و مي‌تواند كاملا در جهت عكس زيبايي شما عمل كند.
 
اين متخصصان معتقدند انجام فعاليت‌هاي ثابت و يكسان نه تنها باعث فرسوده شدن ماهيچه‌هاي صورت مي‌شود بلكه مي‌تواند چين و چروك‌هاي آن را هم افزايش دهد. حركات يكسان و تكراري موجب مي‌شوند ماهيچه‌ها نتوانند تعادل پوست صورت را درست نگهدارند و با از دست رفتن اين تعادل احتمال چروك افزايش پيدا كند. حالا قرار نيست با چنين هشداري شما به كل جويدن آدامس را فراموش كنيد.
 
سرالكس فرگوسن را در سرمربيگري منچستريونايتد يادتان هست؟ او هميشه براي كاستن از استرسش آدامس مي‌جويد، البته اين توصيه‌اي است كه اغلب متخصصان به افراد پراسترس مي‌كنند. عوامل ايجاد چروك دور چشم و صورت قرار گرفتن در معرض آفتاب، بالا رفتن سن و مصرف سيگار است و اگر همه اين عوامل را با هم داشته باشيد، بايد خيلي زود منتظر چروك صورت باشيد. ديديد كه در بين اين عوامل جويدن آدامس نبود بنابراين مي‌توان به اين نتيجه رسيدن كه تنها استفاده بيش از حد آدامس مي‌تواند چروك صورت را افزايش دهد نه مصرف متعادل آن. عادت به استفاده افراطي از آدامس مي‌تواند خطوط و چروك اضافه روي صورت ايجاد كند كه البته بيشتر از چروك‌هاي طبيعي كه در اثر افزايش سن يا رعايت نكردن مراقبت‌هاي پوستي نيست.

كي زياد است؟

داشتن اندازه در مصرف آدامس مي‌تواند پوست را تا حد زيادي در برابر پير شدن محافظت كند يا روند اين فرآيند را آهسته كند. بهتر است بدانيد كه اولين ماهيچه‌هايي كه هنگام جويدن آدامس درگير مي‌شوند، ماهيچه‌هاي اطراف دهان هستند. هنگام جويدن قسمت‌هايي از دهان فعاليت مي‌كنند كه در حالت عادي بي‌حركتند و خب اين واقعيت در مورد ماهيچه‌ها صادق است كه با فعاليت منظم، مي‌توانند قوي و سفت شوند.
 
اين موضوع كمك مي‌كند پوست صورت هم سرجاي خودش بماند و كمتر تغيير پيدا كند. اما همان‌طور كه گفته شد  درمورد تاثير جويدن آدامس بر زيبايي بين متخصصان اختلاف‌نظر وجود دارد به حدي كه برخي بيماران‌شان را از اين كار منع مي‌كنند، چون معتقدند جويدن آدامس باعث مي‌شود مواد ضدچروكي يا ژل‌هايي كه زير پوست تزريق شده است جابه‌جا شده و باعث بدشكلي صورت شود.
 
واقعيت اين است كه هيچ مطالعه مستدلي در اين زمينه انجام نگرفته است اما اين را هم بايد بدانيد كه همه ماهيچه‌هاي بدن و از‌جمله ماهيچه‌هاي صورت براي قوي شدن به فعاليت منظم نياز دارند. اما اينكه چه مقدار از اين كار مناسب است بايد گفت اگر چند بار در هفته آدامس مصرف كنيد مي‌توانيد خيال‌تان را راحت كنيد كه ماهيچه‌هاي صورت و دور دهان‌تان به اندازه كافي فعاليت داشته‌اند و تاثير مثبت آن را خيلي زود مشاهده خواهيد كرد. 
ضدلك و ضدچروك؟
 
 حالا كه درباره تاثير جويدن آدامس بر ماهيچه‌هاي صورت مطلع شديد بهتر است بدانيد كه يكسري بررسي‌ها نشان داده است كه اين كار مفرح مي‌تواند باعث كاهش سطح هورمون كورتيزول يا همان هورمون استرس شده و بر خلق و خوي فرد تاثير بگذارد، به‌همين دليل مي‌توانيد به اين فكر كنيد كه با جويدن آدامس سطح استرس‌تان پايين مي‌آيد و حال بهتري را تجربه مي‌كنيد به‌طوري كه مي‌توانيد تمركز كرده و كارها را سريع‌تر جلو ببريد. شايد از خودتان بپرسيد خب كاهش استرس چه ارتباطي با زيبايي دارد؟  استرس مي‌تواند باعث ريزش مو شود. پژوهش‌هاي گوناگون نشان داده علت بسياري از جوش‌هاي صورت استرس است يا حتي عاملي تشديد كننده به حساب مي‌آيد.
 
خوب و بد آدامس جويدن 
 
سفيد‌كننده طبيعي

اين روزها به بسياري از افرادي كه عادت به جويدن آدامس دارند توصيه مي‌شود براي حفظ سلامت دندان‌ها از انواع بدون قند استفاده كنند. حتما اين را تجربه كرده‌ايد كه حين جويدن آدامس ترشحات بزاق‌تان زيادتر مي‌شود، همين موضوع باعث مي‌شود پلاك‌هاي مخرب با خاصيت اسيدي كم اثر شوند. براساس يك مطالعه علمي آدامس علاوه بر موارد زيبايي كه اشاره شده مي‌تواند محافظ خوبي براي دندان‌ها باشد و حتي از پوسيدگي آن جلوگيري كند. 
 
بررسي‌هاي زيادي روي تاثير آدامس و سلامت دندان‌ها انجام شده است. اگر دسترسي به مسواك نداريد، مي‌توانيد با جويدن آدامس بعد از غذا يا ميان‌وعده‌هاي شيريني مانند شكلات و بيسكويت، اثر اسيدي پلاك‌هاي ايجاد شده را كم كنيد. البته در كنار خواص آدامس در حفظ سلامت دهان و دندان نمي‌توان تاثير مهم آن در خوشبو كردن دهان را ناديده گرفت.

آدامس بدون قند بخريد!

حتما در بازار پر تنوع انواع آدامس با خودتان فكر كرده‌ايد كه چه آدامسي ممكن است ضرر كمتري به دهان و دندان‌تان برساند. پرواضح است كه انواعي كه شيريني و شكر كمتري دارند. آدامس‌هاي شيرين به‌دليل داشتن مواد شيرين‌كننده مي‌توانند علاوه بر ايجاد پوسيدگي دندان‌ها، موجب اضافه وزن و حتي چاقي شما هم بشوند. برخي آدامس‌هاي موجود در بازار شيرين كننده‌هاي مصنوعي به‌نام آسپارتام دارند كه به‌تازگي مشخص شده سرطان‌زا هستند و مي‌توانند براي سلامت بدن خطرناك باشند. سلامت مضر هستند، اين ماده علاوه بر سرطان‌زا بودن مي‌تواند سردرد، حالت تهوع، بي‌خوابي، مشكلات تنفسي و... ايجاد كند. 
 
خوب و بد آدامس جويدن 
 
نكته هايي كه شايد به كارتان آيد
  • تاثير استرس  بر زيبايي
  اگر استرس‌تان زياد باشد احتمالا جوش‌ها را دستكاري مي‌كنيد و نتيجه اين مي‌شود كه صورت‌تان پر از جاي جوش و لك آن است. 
  • فعاليت براي قوي‌شدن
همه ماهيچه‌هاي بدن و از‌جمله ماهيچه‌هاي صورت براي قوي شدن به فعاليت منظم نياز دارند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.